Ваша підтримка забезпечує створення контенту, існування проєкту і його авторів та авторок

Література 101

Лектор/ка

Олексій Гаврилюк

Тривалість 

~235 хв

Доступно для патронів

У курсі "Література 101" вчимося читати класичну літературу й не засинати. Разом з лектором Олексієм знаходимо в “нудних” і “застарілих” текстах самих себе і нашу сучасність, адже класика — це те, що актуальне для всіх.

Про що курс?

Скільки б не перевидавали класичну літературу, здається, що її читають тільки філологи. Та й те примусово. Вона завжди якась неприваблива і застаріла. Утім, так кажуть ті, хто ніколи не брався за класичну літературу. У цьому курсі вчимося читати Данте, Ґете, Джойса та інших “зануд”, щоб краще розуміти себе та інших, знаходити архетипи героїв і вічні сюжети, які можна використати в креативній роботі потім, а також, аби дивувати самих себе, друзів і незнайомців у Тіндері знаннями. Курс “Література 101” присвячений канонічним текстам європейської культури, які сформували наша культуру і які нам потрібно перепрочитати.

Що ви дізнаєтеся?

— що таке класична література;
— що таке канон;
— чому деякі тексти канонічні, а інші ні;
— навіщо читати класику;
— як читати класику;
— чому потрібно актуалізувати давні тексти;
— чому Одіссей не повертався до Пенелопи;
— як Данте мандрував Пеклом, Чистилищем і Раєм;
— чому “Божественна комедія” — це любовний лист;
— чому Гамлет такий нерішучий і меланхолійний;
— як заробляли персонажі романів Джейн Остін;
— що таке “боваризм”;
— як пані Боварі зачитала себе до смерти;
— чому Грегор Замка — не тарган;
— навіщо християнські мотиви в літературі;
— чому “Улісс” такий складний;
— як читати Джойса і не вмирати;
— хто такий Годо і чому на нього чекають;
— що таке абсурдизм і до чого тут Бекет.

Що ви дізнаєтеся?

— що таке класична література;
— що таке канон;
— чому деякі тексти канонічні, а інші ні;
— навіщо читати класику;
— як читати класику;
— чому потрібно актуалізувати давні тексти;
— чому Одіссей не повертався до Пенелопи;
— як Данте мандрував Пеклом, Чистилищем і Раєм;
— чому “Божественна комедія” — це любовний лист;
— чому Гамлет такий нерішучий і меланхолійний;
— як заробляли персонажі романів Джейн Остін;
— що таке “боваризм”;
— як пані Боварі зачитала себе до смерти;
— чому Грегор Замка — не тарган;
— навіщо християнські мотиви в літературі;
— чому “Улісс” такий складний;
— як читати Джойса і не вмирати;
— хто такий Годо і чому на нього чекають;
— що таке абсурдизм і до чого тут Бекет.

Програма курсу

1

Пояснювальна записка

/10

З творів, які обзивають «класичними», зробили іконостас недоторканих. Тому до них ми майже ніколи не підступаємо. Утім, класика на те й класика, що потребує нашого прочитання. Пояснюємо, чому і навіщо читати класичну літературу.

2

"Одіссея" Гомера

/10

З’ясовуємо, за які гріхи Одіссей десять років не міг повернутися додому і як він пережив локдаун ще задовго до нас. Хапаємо залюблене постмодерністами поняття інтерстектуальности ще 2800 років тому і дивимося на кризу віри-довіри Пенелопи.

3

“Божественна комедія” Данте

/10

«Божественна комедія» — не релігійна поема про Пекло, Чистилище і Рай, а лише любовний лист мертвій коханій, в якому є слова про страждання, секс, радість і звеличення давно втраченої жінки. Коротко про те, як Данте зруйнував християнство і написав обурливе зізнання в коханні.

4

“Гамлет” Шекспіра

/10

«Гамлет» — універсальний притулок з дзеркал, в яких завжди бачимо себе. Читаємо цю п’єсу для саморефлексії і як профілактику самогубства. А ще розповідаємо про те, як правильно розмовляти з мерцями без реєстрації та СМС.

5

“Фауст” Ґете

/10

«Фауст» важкий для сприйняття, бо перша його частина достатньо божевільна, щоб звести з глузду, а друга — заплутана настільки, що «Улісс» видається прямолінійним. Магічний флер втрачаються, якщо дивитися на Фауста, як на звичайну людину, яка розчарувалася в своєму житті й відчуває тривогу втрати сенсу і порожнечі.

6

“Чуття і чуттєвість” Остін

/10

Остін принесла в літературу увагу до буденности, до всіх щоденних катастроф, у тому числі й фінансових. «Чуття і чуттєвість», можливо, того такий важливий роман, що він про звичайне, яке ми всі так чи так переживаємо.

7

“Пані Боварі” Флобера

/10

“Пані Боварі” — це жах і кошмар, непристойність і пропаганда “поганого” способу життя. З’ясовуємо, чому текст, в якому головна персонажка стала повією і вчинила самогубство в афективному стані від наркотиків, став канонічним.

8

“Перетворення” Кафки

/10

Розповідаємо, як Франц Кафка перетворився на комаху, щоб написати повість з релігійними мотивами про самого себе. І дивимося, як змінився світ після Першої світової.

9

“Улісс” Джойса

/10

“Улісс” Джеймса Джойса — цим уже все сказано.

10

“Чекаючи на Годо” Бекета

/10

Попри те, що персонажі Бекета навдивовижу piзні, ycix їx об'єднує одна риса: повторения, приреченість розповідати одну й ту саму icтopiю та грати ту ж сцену ще i ще раз. Це замкнене коло, бо всі вони чекають на Годо, хоч і не знають, хто він такий.

Ваша підтримка забезпечує створення контенту, існування проєкту і його авторів та авторок